måndag 14 februari 2011

Författaren Håkan Hellström prisad

I slutet av förra året presenterade jag här på denna blogg min lista över det jag anser vara 2010 års vackraste och starkaste litteratur (se längre ner på den här sidan). Precis som när det gällde min årsbästa-lista över årets musik, placerade jag Håkan Hellström överst! Med albumet 2 steg från Paradise överträffade Hellström sig själv som sångare, kompositör och poet!

Sedan mina listor kablades ut i världen i slutet av december har lite poetiskt och musikaliskt vatten hunnit rinna under broarna. Och prisad har han också hunnit bli, den gode Hellström. Bland annat med en grammis för insatsen som "Årets textförfattare", samt nu senast utmärkelsen Årets författare, ett pris han tilldelas av Författarcentrum Väst, Göteborgs Stad och Västsvenska författarsällskapet. Prissumman är på 25 000 kronor, kronor som Hellström donerar till Hjärtebarnsfonden.

Inte mer än rätt, verkligen! Och för den som vill läsa mer om de hele går det bra på följande ställen:


På den utmärkt sympatiska bloggen Kulturkoftan [En kulturkoftas bekännelser] finns dessutom lite av prisutdelningsceremonin utlagd, inspelad på film:


Härligt murrig bildkvalitet, härligt svamlig poet och pristagare... Och nu känns det ännu tristare att h e l a vårturnén är utsåld. Bittert att man inte hann skaffa biljett (de biljetter som kostar typ 5 miljoner kronor på Blocket ser jag som direkta oförskämdheter).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar