tisdag 10 januari 2012

TV-kickar 20hundra11






I TV-seriernas underbara värld fanns det mycket att gilla under 2011. Främst blev det för mig som Michael C. Hall-fan ett intensivt år med det fortsatt blodiga och existentiella dramat DEXTER. Hall i rollen som blodstänk-experten i Miamis poliskår gör ett lika skrämmande som sympatiskt porträtt av en galning vi alla skulle kunna vara. Jag har nu sett säsong 4 på DVD. I TV rullade ju säsong 6, men det är fenomenalt skönt att gå DVD-vägen när man vill ha så mycket som möjligt kvar så länge som möjligt.

Det tog lite tid, men efterhand har jag fallit som en fura för BBC:s Downton Abbey, som i år har börjat visas i SVT. Inledningsvis tyckte jag mest det var grandios produktion in i minsta millimeter, och kanske lite skrytbygge över alltsammans. Dessutom gäspade jag lite trött om att ”det här är ju bara en såå uppenbar plankning av gamla Upstairs, Downstairs” (Herrskap och tjänstefolk). Men sen hände något, jag vet ärligt talat inte vad. Historierna djupnade, människoödena och karaktärerna började glöda och glimma av liv. Lågmält intensivt skruvades lågan upp och började bränna mig; jag var fast! I och på Downton Abbey, för lång tid framöver. Julspecialen blev en magnifik årsfinal för en riktigt, riktigt sevärd serie!

Annars såg jag mycket fram emot HBO-producerade Boardwalk Empire, som SVT börjat sända under hösten. Dock och ack och ve! Det här blev i mina ögon faktiskt mest ett sömnpiller som aldrig riktigt kom upp på banan och började beröra. Välgjort, elegant och superbt skådespeleri – det krävs ändå faktiskt något mer för att det ska bli PANG! och jubel, från min soffplats i alla fall.


Det kom det i alla fall att bli under årets sista dagar, då Mildred Pierce började sändas, en ny kort TV-serie i fem delar, med ingen mindre än Kate Winslet i huvudrollen, och i regi av Todd Haynes. Serien är en remake av filmen från 1945, med Joan Crawford i huvudrollen (se bilden här till vänster). Det kan mycket väl visa sig att det här blir årets bästa TV-serie – även i år, 2012, då merparten av episoderna visas just i år. Det blir också ett tv-historiskt ögonblick för undertecknad: den första tv-serie jag någonsin har sett helt och hållet i svt.play!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar