lördag 18 februari 2012

Får inte kvinnor gilla Timbuktu?


                                          En usel sida ur Åhléns senaste klubb-reklam,
                                   Åhléns klubb/The Guide (februarinumret, 2012, s. 18)







Ibland vet man inte om man ska explodera av ilska. Eller bara segna ner trött och uppgiven. Jag väljer i alla fall att reagera: för ett par dagar sedan råkade jag i ett svagt ögonblick börja bläddra i min sambos reklamblad, en broschyr för medlemmar i Åhléns klubb. Som vanligt rörde det sig om en ganska trist och intetsägande historia. På sidan 18 händer det dock något: det ges tips till "honom" och "henne"! Det är tips på inköp till den som är på väg ut på resa... "Han" föreslås bland annat köpa Timbuktus senaste (samlings-) album, medan "Hon" enligt Åhléns klubb/The Guide ska satsa pengarna på "ett kostymdrama med kärlek och intriger", det vill säga den smått fantastiska engelska TV-serien Downton Abbey (säsong 2 på DVD). Jag gäspar och gnisslar tänder... hur mossig får egentligen reklam bli? Hallå? Är det bara män/killar som gillar Timbuktu? Kan inte kvinnor/tjejer också göra det? Och varför signalerar Åhléns att jag som man inte skulle kunna uppskatta Downton Abbey (vilket jag verkligen gör) lika mycket som kvinnor tydligen tänks göra? 

Jag häpnar. Möjligen kunde man tänka sig att Åhléns kan rädda den här situationen genom ett slappt försvar, modell "Jo men visst kan alla gilla Timbuktu, och alla får tycka om kostymdramer med intriger!" – MEN DÅ SÅ! Jag menar att om det nu är så, varför i hela friden rikta tips specifikt, i skrift, till "henne" respektive "honom"?!?!?!?!? Varför inte bara skriva i reklambladet: "Vi säljer dessa varor, bland mycket annat"?


Jag ska tipsa min sambo – och lobba hårt för det – om att man kan gå ur Åhléns klubb. Som man. Som kvinna. Som vem som helst. Och bli mycket sparsam med inköp på Åhléns hädanefter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar