tisdag 5 februari 2013

BD 2001

Det var i slutet av november år 2001. Broder Daniel hade inte klämt ur sig något nytt på ett bra tag. Så äntrade de i alla fall den där fredagkvällen scenen i Kristian Luuks program, "Sen kväll med Luuk", i TV4. Och. Jesus. Jag glömmer det aldrig, det kändes ända in i märgen, ända in i min intergalaktiskt gröna soffa hemma under takåsen i lyan på Arkivgatan i Lund... det här var poesi och pop och magi. Och Broder Daniel. I sitt esse. De framförde en ny låt, "Shoreline". Där satt den! Det här framträdandet blev enormt omtalat och inspelat och delat i flera år framåt, innan låten till slut, några år senare släpptes på skiva – i en möjligen ÄN mer hypnotiserande tappning.

Noteras bör också att detta Broder Daniels uruppförande av låten de facto är det enda magiska TV-ögonblick som TV4 kan ståta med. TV4, detta av reklam, taffliga påannonseringar, klämkäcka programledare, Marcus Birro och katastrofala programidéer sargade medieskepp, har som bekant inte serverat Svea rikes tevetittande befolkning särskilt mycket annat än tomma tidsfördriv och elförbrukning. Den där kvällen sent 2001 glimmade det dock till, svart och vackert och rejält.

Se framträdandet här och bedåras:

BD hos Luuk

2 kommentarer:

  1. The Knifes framträdande i samma program (2003) var också magiskt av många anledningar men framförallt relationen mellan "I'm in love with your brother...", Richard i drag, Olof som reser sig ur publiken och dansar fram och upp på scenen utan att lämna Rickard med blicken. Då var jag 13 år gammal och tyckte det var fantastiskt utan att förstå riktigt varför, men nu fattar jag hur erotiskt jag tyckte och fortfarande tycker att det är. http://www.youtube.com/watch?v=SU1JrMS45RQ

    SvaraRadera
  2. Mmm, jo jag minns det framträdandet också – mycket bra och The Knife-suggestivt! Luuks program bjöd på en del gyllene ögonblick, verkligen!

    SvaraRadera