onsdag 25 november 2009

En bok och ett konstverk - och ett mordvapen?!

Igår besökte jag tillsammans med Frans Vilhelm och Sinja Malmö Konsthall. Där pågår för närvarande Little Theatre of Gestures, en utställning med samtidskonst som bland annat är ett samarbete med Basels konstmuseum. Utställningen bjuder på en något disparat men likväl uppfriskande kollektion upplevelser, får man väl säga.

Samtidigt blir jag inte direkt golvad av det som möter mig, det känns som en sådär aningen ofarligt trevlig utställning man ramlar in på relativt ofta. Men ett verk dröjer sig kvar i mig, ett (skenbart) enkelt sådant: Kirsten Pieroths Dead Ant (Detective Novel). På en liten piedestal ligger en bok, The Adventures of Sherlock Holmes (som inte är en roman/novel, utan en novellsamling!). Ligger det, som titeln kanske antyder, en död myra under boken? Det får bara den veta som vågar trotsa konsthallens/konstnärens förbud att vidröra verket och lyfta på boken…

Ju mer jag tänker på det här konstverket, desto mer komplext och öppet för tolkningar blir det – I love it!



Foto: Mikael Askander

Utställningen pågår till och med 10 januari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar