tisdag 8 december 2009

00-talets bästa filmer

Här kommer så min lista över de (50) absolut bästa, vackraste, mest plågsamma och underbara filmerna som har haft biopremiär under decenniet. Här blandas svenskt och internationellt, komik och allvar, krig och kärlek… Listan kommenteras kort nedan, och ser ut så här, med svenskt i topp:

1. Sånger från andra våningen, i regi av Roy Andersson
2. Mulholland Drive, av David Lynch
3. Inland Empire, av David Lynch
4. The Cats of Mirikitani, av Linda Hattendorf
5. Eternal Sunshine of the Spotless Mind, av Michel Gondry
6. O Brother Where Art Thou, av bröderna Coen
7. Mot väggen, av Faith Akin
8. La Pianiste, av Michael Haneke
9. De andras liv, av Florian Henckel-Donnersmarck
10 The Hours, av Stephen Daldry
11. Little Children, av Todd Field
12. Persepolis, av Vincent Paronnaud och Marjane Satrapi
13. Lilja 4-ever, av Lukas Moodysson
14. This is England, av Shane Meadows
15. Vid himlens utkant, av Faith Akin
16. No Direction Home, av Martin Scorsese
17. Dolt hot, av Michael Haneke
18. De feta åren är förbi, av Hans Weingartner
19. Sophie Scholl, av Marc Rothemund
20. Being John Malkovich, av Spike Jonze
21. Dogville, av Lars von Trier
22. Tillsammans, av Lukas Moodysson
23. Babel, av Alejandro González
24. Wonder Boys, av Curtis Hanson
25. Goodbye Lenin!, av Wolfgang Becker
26. Crouching Tiger, Hidden Dragon, av Ang Lee
27. Mystic River, av Clint Eastwood
28. Dancer in the Dark, av Lars von Trier
29. Pingpongkingen, av Jens Jonsson
30. The Squid and the Whale, av Noah Baumbach
31. In the Mood for Love, av Kar Wai Wong
32. Irreversible, av Gaspar Noe
33. Spirited Away, av Hayao Miyazaki
34. The Reader, Stephen Daldry
35. Under sanden, av François Ozon
36. The Constant Gardener, Fernando Meirelles
37. No Country for Old Men, av bröderna Coen
38. There Will Be Blood, av Paul Thomas Anderson
39. Walk the Line, av James Mangold
40. Att återvända, av Pedro Aldomovar
41. Spiderman, av Sam Raimi
42. Before Sunset, av Richard Linklater
43. Elsker dig for evigt, av Susanne Bier
44. Om jag vänder mig om, av Björn Runge
45. Jag har älskat dig så länge, av Philippe Claudel
46. En öm kyss, av Ken Loach
47. Ett hål i mitt hjärta, av Lukas Moodysson
48. I’m Not There, av Todd Haynes
49. Du levande, av Roy Andersson
50. Kill Bill 2, av Quentin Tarantino


Roy Anderssons Sånger från andra våningen är decenniets stilistiska och tematiska och filmiska mästerverk, och en av de allra bästa filmer jag någonsin sett. Och ser om.

Resten av filmerna som här noteras är mycket svåra att rangordna – de är alla i mina ögon väldigt, väldigt bra. Lynch och Moodysson gjorde underbara filmer, och från Tyskland vällde det fram en smärre flod av fenomenala berättelser på vita duken, med inte minst Faith Akins två mästerverk här listade. Tre filmer – The Reader, Little Children och Eternal Sunshine of the Spotless Mind – med en av mina absoluta favoritskådisar, Kate Winslet, värmer också!

En personlig favorit har jag i Linda Hattendorfs varma och hoppingivande dokumentärfilm The Cats of Mirikitani. Den som inte har sett den bara måste leta fram den! Och se den!

Tycker du att det saknas någon film i listan så kommentera gärna! Men notera att det som alltid i dessa fall rör sig om en subjektiv (men välavvägd) lista från mitt håll – och att jag inte har någon fäbless för vare sig vampyrer eller Sagan om ringen

1 kommentar:

  1. Grym lista! Kolla gärna in trailern för Jens Jonssons nya projekt på www.dreaminginmono.com
    Tror att du kommer att gilla det.

    SvaraRadera