tisdag 1 december 2009

00-talets bästa tv-serier

(Bild från omslaget till dvd-utgåvan av säsong 1; HBO/Warner Home Video)

Härmed presenterar jag listan över de enligt mig bästa tv-serierna som skjutits ut mot oss genom tv-rutan under det gångna decenniet:

1. Six Feet Under (am)
2. Life on Mars (eng)
3. The Office (eng)
4. Det nya landet (sv)
5. Ed (am)
6. Graven (sv)
7. Medium (am)
8. Sopranos (am)
9. Extras (eng)
10. The Line of Beauty (eng)

Notera: Alla serierna i topp - förutom Ed och Medium - sändes på SVT (några även på andra kanaler, som exempelvis Six Feet Under). SVT står i en klass för sig när det gäller såväl utbud som form, ingen reklam stör t. ex. din upplevelse. Och TV4 är väl de som sämst tar hand om sina pärlor: exempelvis visas Medium högst sporadiskt, få avsnitt per säsong och alltid söndersprängda med reklaminslag före, i och efter sändningen av avsnittet ifråga. Skandalöst trist!

Svenska kriminalhistorien Graven får en plats, det är den värd! Och amerikanska lågmälda dramat Ed knockade mig långsamt och totalt. The Office var roligast. Dock: Six Feet Under är solklar etta – och passa gärna på att läsa min essä om serien och dess gestaltningar av döden, på följande länk:

En essä om Six Feet Under

4 kommentarer:

  1. Nog för att nummer två var grymt bra, men uppföljaren - Ashes to Ashes - var till och med ett par snäpp än bättre. Nu väntar vi på säsong två av Ashes, Ash. Right? Let's fire up the Quattro...

    SvaraRadera
  2. Avundsjuk på dig som har Dexter framför dig. Bevisligen har du inte sett den eftersom den då skulle varit med här. Black Books är en annan höjdare från tiden då seklet var ungt.

    SvaraRadera
  3. Jodå, Dexter har jag framför mig - och den k a n s k e hade landat bland de 10 översta. Men som sagt, det är knivskarpt och rejält trångt på toppen! De 10 jag har singlat fram är svårslagna. Men Dexter ska jag se, jag älskar ju dessutom Michael C. Hall - han är ju redan etta på min tv-lista som synes.

    SvaraRadera
  4. Jag har Six Feet framför mig så jag kanske skall gotta mig åt det. Svårt att få tid till detta dock när ens sambo redan sett serien. Jag får väl plöja när tillfälle ges.

    SvaraRadera