måndag 20 september 2010

Valkommentar

När jag vaknade en morgon ur mina oroliga drömmar fann jag mig liggande i sängen förvandlad till en jättelik insekt. [---] "Vad har hänt med mig?" tänkte jag. Det var ingen dröm.

Det hade verkligen varit val, och dagen efter valdagen kunde jag konstatera att det inte hade blivit maktskifte i svensk politik. Jag drog mig till minnes den där historien om Gregor Samsa som vaknar upp en morgon och har förvandlats till en skalbagge. Precis så kändes livet nu: fyra år framåt ska livet i staten Sverige, min hemvist på jorden, styras av kristdemokrater, skolpartister (f.d. folkpartister), moderat nyspråk och Maud... och som om inte detta vore nog, har SD kånkat in sina brunslemmiga hinkar av dy i riksdaghuset.

Under mina rödgröna, varma täcken ville jag inget hellre än att somna om. "Jag är i opposition" tänkte jag. Och somnade.

1 kommentar:

  1. Det låter som Kafka-dröm! Men jag håller med dig! Dimman sprider sig, regnet faller...

    SvaraRadera