tisdag 27 september 2011

Odensten

Tidigare i år har jag arbetat med att färdigställa och skriva om en text om den svenske författaren Per Odensten. Texten ifråga finns nu att läsa på författarlexikonet ALEX:s hemsida:


På kuppen blev jag stort Odensten-fan; efter att ha läst... ingenting av honom, var det så i samband med min författarpresentation dags att ge sig in i författarskapet. Och! Oj! Det här var en drabbande upplevelse, och jag har nu läst flera av Odenstens romaner. Gheel (1981), Horntrollet (2007) och Vänterskans flykt (2004) är helt makalösa, eminenta romaner, skrivna med odenstenskt särpräglad poetisk stil. De tvingar en som läsare att svara på tilltal i sina skildringar av de orättvist utsatta, prövade, förtryckta människorna i samhällets marginaler. Och den där marginalen, den kan finnas mitt i det ganska vanliga, vardagliga livet som rullar på mest som det brukar för de flesta av oss.

Nu ska jag inom kort sätta tänderna/ögonen i hans senaste verk, samlingsvolymen Nio sätt att beskriva regnet, som utkom tidigare i år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar