Omslagsbild till Ellerströms nya Almqvistbok (2012)
En
gång i tiden, när jag gick på gymnasiet (Katedralskolan i Växjö), hade jag en
tid en vikarie, en lärare som lystrade till namnet... jodå: Carl Jonas Love
Almqvist! Fantastiskt namn, eller hur? Och då talar vi ändå sent 1980-tal!
Läraren Almqvist var en enormt sympatisk, ödmjuk och vänlig människa; dessutom
var han engagerad som få, när det gällde utbildning och kunskapsinhämtning. Han
undervisade faktiskt inte i svenska eller litteratur just då, utan i biologi.
Dessutom berättade han för oss elever att ha hade en stor samling riktiga... Citroën-bilar
(!). Han var sådan, engagerad, passionerad.
Kanske
tänker jag emellanåt just på läraren Almqvist, när jag läser en bok av den mer
namnkunnige författaren med samma namn; han som blivit en av de stora portalgestalterna
i den svenska litteraturhistorien. Den Almqvist (1793-1866) är en av mina absoluta
favoritförfattare! Så det var med glädje jag tog mig an att recensera
Ellerströms förlags utgåva av Songes
och en del andra av Almqvists lyriska texter. Här nedan följer min
kortrecension av denna bok. Recensionen har publicerats tidigare i år (2013) i BTJ Magasin.
Författare: Carl Jonas Love Almqvist
Titel: Drömbilder.
Songes och andra dikter
Förlag: Ellerströms
För första
gången ges nu Carl Jonas Love Almqvists diktverk Songes ut separat. Ursprungligen publicerades denna Almqvists enda
diktsamling år 1849 i andra delen av Törnrosens
bok. Det är Jonas Ellerström på Ellerströms förlag som med Drömbilder. Songes och andra dikter lyfter fram en sida av Almqvists produktion
som med tiden delvis har kommit att falla i glömska. De ca 50 dikterna i Songes skrevs för att framföras till
musik. De knyts samman av ramberättelsen, där framför allt Richard Furumo (här fiktiv
författare till Songes-dikterna) och Hugo Löwenstjerna diskuterar estetik och
litteratur på Jaktslottet. Även om upplägget med ramhandlingen och dikternas
inplacering däri är originellt, känns dikterna emellanåt ändå något daterade.
Ytterligare några dikter har inkluderats, bland annat den välkända ”Tintomaras
sång”. Jonas Ellerströms efterord är en klargörande och uppslagsrik
introduktion till Songes. Ellerström vill
framhäva Songes poetiska karaktär och
lämnar därför notskrifterna utanför. Sist anförs direkta kommentarer till
dikterna.
Mikael Askander
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar